Kirjoittaja Aihe: NPC- pelaaminen  (Luettu 2028 kertaa)

Tombo

• Nyyppäri
  • *
    • MSN Messenger  - tomi_niskanen@hotmail.com
    • Profiili
NPC- pelaaminen
« : 31.12.2009, 15:51:55 ip »
Copy+pastaanpa tämän ny tännekki.
Alkuperänen keskustelu rolli.org:in foorumilla.

Ajattelin, että olisi hyvä keskustella ns. NPC-pelaamisesta.

Kuinka moni ihminen haluaa pelata NPC-hahmoa?
Miksi?
Miksi ei?

Itse en ole NPC-hahmoja vastaan, jos niitten ohella voi oikeasti olla hauskaaki, mielelläni pelaan mörköä tms.

Eniten mulla kiinnoistaisi peli jossa olisi enemmän NPC-hahmoja kuin
ns. varsinaisia hahmoja. :P
Tomi Niskanen
-Because I can-

Icirtus

• Nyyppäri
  • *
    • MSN Messenger  - jukka.jaaskela@gmail.com
    • Profiili
    • http://p1.foorumi.info/phl/index.php
NPC- pelaaminen
« Vastaus #1 : 04.01.2010, 12:45:30 ip »
Mielestäni NPC-pelaaminen on vähän väärä ilmaisu, koska kyseessä on ei-pelaaja-hahmo, mutta eloroolipeleissä pelataan kuitenkin sitä hahmoa jolla ei ole minkäänlaista historiaa, tarkoitusta tai edes nimeä pelataan kuitenkin aktiivisesti, mutta varmaan hyväksyttävä. Henkilökohtaisesti pidän tallaisesta termistä kuin statisti.

Mutta asiaan.

Moni ihminen varmaan haluaa pelata jonkunlaista NPC:tä, itse en vaan ymmärrä asian hienoutta pelinjohtana. Johonkin rajaan se voi olla hauskaa ja kivaa kun hahmossa on kuitenkin jotain syvyyttä ja tarrkoitusta peliin tuomaan jotain momenttia jota muuten ei voi luoda. Mielestäni jos hahmolla on vain tarkoitus hytkyä nurkassa niin ei ole hyvä NPC, mutta esim. tulla pelipaikalle aiheuttamaan omalla läsnäolollaan ja tekemisillään ilman mitään suurempaa syytä kuin että pelinjohto on kirjoittanut sinulle kuutta sivua hahmoa on ok. Joskus vain tuntuu että NPC:t on vain halpa tapa luoda joku tilanne tai tunnelma ilman että on edes perusteluita tai syitä käyttää sellaisia.

Itse olen kerran pelannut ns. puoleksi hahmoa, puoleksi NPC:tä. Pelini oli suoraan vain pelinjohdolto tullut toive, että voisin olemisellani ja tekemisilläni luoda tunnelmaa muille pelaajille. Itsellä ei sen suurempia tavoitteita sitten ollutkaan. Ja oli ihan kivaa :) Mutta yhden kerran peli jossa on NPC-hahmoja kuin varsinaisia hahmoja voisi olla siisti, mutta toista kertaa tuskin jaksaisi itse vääntyäytyä sellaiseen.

Pari halaistua ja väsynyttä sanaa minulta.
Jukka "IHKUPUPU" Jääskelä

PHL:n Kotisivut!

eve

• Konkari
    • Profiili
NPC- pelaaminen
« Vastaus #2 : 11.01.2010, 11:09:02 ap »
Mulla on aika paljonkin kokemusta NPC-hahmojen pelaamisesta. Yleensä tilanne on ollut sellainen, että peliin on haluttu rakentaa jokin tietty jännite tai tilanne, jonka onnistumisesta ei ole ollut takeita muuten (varsinaisten hahmojen vuoksi). Tuolloin on sitten heitetty kehiin NPC-pelaaja.

Pelikokemus on väistämättä varsin erilainen kuin tavallisen hahmon pelaajalla, sillä NPC-pelaaja usein saa taustatietoa pelin toivotusta kulusta enemmän kuin hahmopelaajat. Joskus NPC:n pelaaminen voi olla jopa mielenkiintoisempaa kuin varsinaisen hahmon, joskus taas ei.

NPC-hahmoa tai hahmoja pelaamalla saattaa päästä ns. syvemmälle peliin, tai saattaa päästä pelaamaan useampaa hahmoa saman pelin aikana. Ymmärrän mainiosti NPC:iden käytön, ja joissakin peleissä melkein mieluummin pelaan NPC:na.

/e
# Se mikä ei tapa, sattuu ihan saatanasti. #