Kirjoittaja Aihe: Keskustelua äänestyksestä  (Luettu 16021 kertaa)

Hani

• Vieras
Keskustelua äänestyksestä
« : 05.10.2005, 10:54:31 ap »
Tähän ketjuun saa kommentoida muiden valintoja parhaiksi peleiksi.

Kertta

• Nyyppäri
  • *
    • Profiili
« Vastaus #1 : 06.10.2005, 20:04:58 ip »
Kommentoin tässä vaiheessa omia valintojani kuitenkin :)

Oli runsauden pulaa, ja ehkä tulen muuttamaan tuota listaa johonkin suuntaan.  Lopulliseen listaan päässet pelit valitsin sen mukaan, missä peleissä olen saanut vahvimmat kokemukset eläytymisestä, joissa on oikeasti päässyt sisälle jonkun toisen elämään, niin ajatuksien kuin tunteidenkin tasolla.

Näitäkin mietin ahkerasti: Ouroboros Cottage, Mökki, Vieraan vallan alla, VTT ja Rakkautta ja Anoreksiaa. Tässä listassa on sellaisia, missä kokonaisuus on toiminut saumattomasi omalla ja hahmon kohdalla.

Sitten olisi vielä ollut tunnelmallisia pelejä, joiden toteutuksessa ei ole moittimista, ainoastaan omassa eläytymisen tasossa. Eli siis ympäristö on ollut nautittava, vaikka ei ole itse ollut täysin pelivireessä henkilökohtaisista syistä. Tämmöisitä peleistä voisin mainita Syysillan tulet ja Kesäyön unelma.

Elikkäs pähkinkäuoressa: oli hankala valita, kun omia valintakategorioitakin oli niin monta.
Kreetta Askola

"Nuori äiti on eroottinen, kaunis väsymys silmissään." - André Wickström

Wombat

• Nyyppäri
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : 07.10.2005, 11:07:33 ap »
Itellä oli vaikea valita kun en niin monessa pelissä loppujen lopuksi ole ollut. Listalla kyllä on pelejä vaikka muille jakaa, osasta en ole koskaan kuullutkaan. Mutta laitoin nyt niitä joissa on oikeasti päässyt jotain tekemäänkin... tai ovat olleet muuten mukavia fiilistelyjä.[/quote]
EXCRETVS EX FORTVNA

Simo-Pekka Ilmari Nordman

atropia

• Vieras
« Vastaus #3 : 07.10.2005, 11:31:58 ap »
Mulla on kaksi larppia hukassa. Ykkösenä kuitenkin komeilee vielä Krasnojarsk.

2) Mikä Dagoni oli se missä oli huppupäisten klaani?
3) Mikä oli se joulun alla pelattu 80-luvulle sijoittuva supertunnelmallinen (olisiko ollut) Oulun Energian saunailtapeli?

Vaikeita on tosiaan päättää nämä. Minullakin tuli paljon larppeja mieleen mihin olisi kiva palata takaisin ja toisaalta paljon sellaisia joita tekisi mieli äänestää ihan vain sen takia, että kun ei ehtinyt siihen ensimmäiseen kertaan mukaan esim. Prahan Enkeli, Syysillan Tulet, Ouroboros.. jne.

Kertta

• Nyyppäri
  • *
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07.10.2005, 11:59:58 ap »
Lainaus käyttäjältä: "atropia"
2) Mikä Dagoni oli se missä oli huppupäisten klaani?

Dagon 838 (2000)

Lainaus käyttäjältä: "atropia"
3) Mikä oli se joulun alla pelattu 80-luvulle sijoittuva supertunnelmallinen (olisiko ollut) Oulun Energian saunailtapeli?

The Peli (1999)
Kreetta Askola

"Nuori äiti on eroottinen, kaunis väsymys silmissään." - André Wickström

Hani

• Vieras
« Vastaus #5 : 08.10.2005, 18:10:40 ip »
1. Pohjanmaa by night
-Hahmoni BlackLoveAngel oli HIM-fani ja teki itsemurhan idiootin teinihiphopparin takia muiden ollessa kuuntelemassa jotain papin saarnaa. Itsemurha tehtiin Sanginjoen kylmässä perunakellarissa kynttilän valossa HIMin soidessa korvalappustereoissa. Laukaus päähän ei vain tehnyt kovin pysyvää jälkeä vampyyriin - taaskaan. Teiniangstia parhaasta päästä.

2. Matkustajat

-Pelotti ihan kuin Jurassic Parkissa kun istuin Paulaharjun koulun liikuntasalin pukuhuoneessa oven takana piilossa ja pelottava punasilmäinen mökö laahusti darthdaverimaisesti koristen ohi.

3. Karpaattien yö
-Hahmoni oli buffymainen vampyyrintappaja. Hahmossa oli kiihkeää agenttimeininkiä. Pelin idea oli muutenkin aivan loistava.

Loistava kokemus oli Prahan enkeleissä hakattuna ja suukapulassa perunakellariin heitettynä illan uhrina, vaikka olinkin vain vinkuva statisti.

Swatninja

• Wanha parta
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.10.2005, 23:52:54 ip »
Sepostellaampa.

Painostuksen alaisena nakkasin tuonne ne jotka tuli eka mieleen hyvänä pelikokemuksena. Muitakin on, vaan noi tuli eka.

Prima Forma
Oli oikeasti semmoinen tuntu että oltiin menossa johonkin ja pysähdyttiin johonkin ja vähän sitten setvittiin juonia siinä välillä ja jatkettiin matkaa. Oli tosi mukavaa fiilistelyä vaikka peitto olikin nukkumista varten aivan liian kapoinen. Tulipa todistettua että chaini päällä voi nukkua.

Hallanmaa

Jotenkin pääsin hahmoon sisään. Ensimmäistä kertaa oli vielä hahmo jolla oli jotain päätäntävaltaa ja sen semmoista. Kehittelin aivan käsittämättömiä juttuja ja porukka jopa uskoi ne. Upposin ihan kokonaan hahmoon enkä ole niin syvälle päässyt vielä kertaakaan uudestaan.

VA24

It´s good to be evil. kaikkivoipana Koalitiomiehenä on oikein kivvaa. Itte asiassa olin kolmessa eri Koalitioroolissa pelin aikana ja pääsin kahdessa niistä vankilaan ja ensimmäisessä pidätyksessä minut raahattiin jo kuolleena selliin ja samalla meinasin päästä käsistäni kun eivät osannee laittaa käsirautoja. Muistoja tuli paljon, ja hyviä sellaisia.
Mikko Heikura

Chrisle

• Nyyppäri
  • *
    • Profiili
« Vastaus #7 : 09.10.2005, 11:03:00 ap »
Voiko pistää vähemmän kuin kolme? Itse olen ollut vasta kuudessa Oiein pelissä.
Tiina Kortelainen

Riffi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 09.10.2005, 11:40:13 ap »
Lainaus käyttäjältä: "Chrisle"
Voiko pistää vähemmän kuin kolme? Itse olen ollut vasta kuudessa Oiein pelissä.

Voi :)
Riikka Kauppi
Nörtti, papupata.

Chrisle

• Nyyppäri
  • *
    • Profiili
« Vastaus #9 : 09.10.2005, 21:52:06 ip »
Pakko pistää VA24, koska se oli Se Peli missä lopulta sisäistin miksi larppaan. Varmaan tunnelma, juoni mutta ennenkaikkea huippu hahmo teki pelistä niin hienon.
Tiina Kortelainen

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #10 : 17.10.2005, 15:17:07 ip »
- Operaatio Puhdaskatu ( 18-19.4.1998 )

Larppi oli ensimmäisiä kokonaisuutena pysyviä larppejani.
Larppasin sotaveteraanipokea ja kaikki lähti jo hahmossa
liukumaan huonoon suuntaan ja arkinen katkeruus oli aidon
oloista. Larppiin ei oltu sotkettu liikaa aineksia ja minulla
oli sopivasti vapauksia toimia (ei pakottavaa juonta) mutta
larpin maailma ja hahmo vei kuitenkin mukanaan tilanteesta
toiseen.

Voihan päärynämehutiiviste, että olikin aika larppi.

- Käenpesä ( 4-5.7.1998 )

Larppi, jonka takia menetin työpaikan vaikka Adolf Körvel olikin
eräänlainen hätävarahahmo, sai sen larppaamisesta kuitenkin
revittyä paljon irti. Larppi oli eloisa ja kasassa pysyvä eikä hahmosta
tullut ulosluiskahduksia.  Ehkä onnistunut huumoriaspekti teki tästä
juuri sen parhaat-kategoriaan kuuluvaksi.

Tässä larpissa hulluus oli avartavaa sekä revittelevää eikä synkän
ahdistavaa.

- Ouroboros Cottage ( 4-6.5.2001 )

(larppi, jonk ingeim kesti pidempään kuin sen kirjoitus)

Larpin letkeä kulku tunnista ja päivästä toiseen ilman oikeastaan kiireitä
tai pakotteita oli jotakin aivan ennen kokematonta. Larpista puuttui
todellakin kaikki hästääminen ja väkisin vääntö, joka tuhoaa monien larppien tunnelman. Kiinnostavuus säilyi kiinnostavan hahmon kautta.
Ajatus siitä, että tämän voisi tehdä vaikka huommenna tai siitä, että
voisi ottaa kolmen tunnin nokoset kenenkään häiriintymättä tai larpin
sillä välin loppuessa teki tunnelmalle ihmeitä.

On huomattavaa, että olen pitänyt parhaina larppeja, joissa on vahva
ja maailmaan hyvin sopiva hahmo sekä verrattaen vähän pakotettua toimintaa esim. juonen muodossa. Larppi voi olla aivan rauhallinen (Ouroboros) tai riehuvan psykedeelinen (Käenpesä), tuttavallinen tai
ilkeä ollakseen hyvä, kunhan tietyt perusasiat ovat kunnossa.

En ole listannut "parhaisiin larppeihin" itse järjestämiäni tai järjestämisessä mukana olleita larppeja vaan olen miettinyt larppikokemuksia puhtaasti omasta ingeim-näkökulmasta, joka
minusta on se 'larppi', eikä mikään muu.

Olen toki pitänyt omista larpeistani ja usein niistä tulkinnoista, joita eri ihmiset larpatessaan ovat larppini hahmoille ja muulle sisällölle antanut.

E110 jäi pois listasta, vaikka se oli minusta hieno kokemus kaiken kaikkiaan ja siinä toteutui monia suuren pelinkirjoitusjoukon kanssa miettimistämme asioista. Pelistä en ole juuri saannut muilta palautetta mutta kai siitä on jotkut pitäneet kun se on parhaiden larppien listalle päässyt.

Peruskoulut toimivat myös hienosti vaikka tätä larpin johto hieman epäilikin. Tämä osoitti, että arkisia tai vaikeita aiheita ei larpissa kannata väheksyä.

Pohjanmaa by Night oli hauska konsulttilarppi, jossa koitin Karin avustuksella toteuttaa muiden kehittämää larppi-ideaa. Idean isät olivat itse larpissa ja eivät pitäneet sitä kovasti ideansa vastaisena vaikka sain siihen upotettua omaakin tulkintaa melkoisesti. En toki itse ollut varsinaisesti larppaamassa joten itselleni jäi vain tarkkailijan mielikuvat tapahtuneesta, kuten peejiille oikeastaan aina jää (paitsi jos eivät ole larpissa lainkaan paikalla).

The Peli tietysti mainittiin täällä ja paradoksaalisesti se onkin ainoa katsorofaaliseksi luokiteltava larppi minun puolestani. Koskapa tuossa larpissa keskityttiinn eliminoimaan kaikki epäonnistumisen tavat ja muodot erittäin monipuolisesti päätti aikapartio pistää kaikkensa likoon ja sai kuin saikin larpin kompastettua ja kukaan ei oikeastaan edes tiedä, millainen larpista oli sitten tarkoitus tulla. Tiukat ja hyvin kirjoitetut hahmot olivat yksi varmistuskeino ja ilmeisesti se pelasti larpin edes pelaajien näkökulmasta, niin, että se on noussut tässä kin äänestyksessä parhaiden listoille. Hassua.

Kalle

Spielwut

• Konkari
    • Profiili
Mielekkäiden hahmojen pelaaminen
« Vastaus #11 : 20.10.2005, 20:42:22 ip »
Oma listani koostuu peleistä joissa on päässyt tekemään fiilistä ja kokemaan jotakin erikoista.

Kolme sisarta

Kuurohko vanha kääkkä joka luuhasi nurkissa ilman että onnistui saamaan huutia oikeastaan yhtään mistään. Herraskaisten kanssa juhlapöydässä istuessa oli kyllä melkoisen muikea fiilis, etenkin kun olin onnistunut hankkimaan housut joiden rikkinäiset lintsit olivat auki koko pelin ajan.

Pohjanmaa by night

Hullu-Jussi. Hulluilla on aina hauskaa kun sen ottaa asenteella. Peli oli täynnä aivan mahtavia tilanteita joissa pääsi ilmaisemaan itseään ämpärikaupalla. Hullun pelaaminen oli erityisen palkitsevaa kun hulluudelle oli tausta eikä Hullu-Jussi ollut pelkästään koominen sivuhahmo. Täytyy todeta vielä että näkkileipä on herkkua vaikka se olisikin omien hiusten peitossa ja Hullu-Jussikin hoilasi virsiä suukapulasta huolimatta! Riemukkain pelikokemus jälkeenpäin muisteltuna.

Prahan enkeli

Ja aivan toisenlaista meininkiä. Synkkä ja mystinen kokoontuminen jossain kaukana kaikesta. Peli jossa hahmoni koki valtaista vitutusta ja karmivan lopun petturien luodeista. Todella voimakkaasti mukaansa tempaissut kokemus jossa tunnelma oli uskomattoman todentuntuinen. Psykedeelinen kokemus katsella rituaalin täyttymistä kyljellään hiekassa maaten kun vielä hengissä olevat hahmot piirtyivät vasten pimenevää taivasta.

Monia hienoja kokemuksia on takana, mutta näissä on ollut oma peli erityisen mielekästä. Mielekkyys on ehkä se paras sana yhdistämään omaa listaani.
"If god gives you lemons, find a new god!"

Tero Säkkinen
0407498023

saska

• Nyyppäri
  • *
    • Profiili
    • http://cc.oulu.fi/~sjokihu
Tilanne tällä hetkellä
« Vastaus #12 : 20.10.2005, 20:58:58 ip »
Jos laskin oikein niin tilanne tällä hetkellä on:

Dagon 838                   2
E110                   2
Hallanmaa                   1
Ikitalvi                   3
Karpaattien Yö   3
Kesäyön Unelma   1
Kolme Sisarta   1
Krasnojarsk   4
Käenpesä                   3
Marsin Sota 1   2
Ole Hiljaa ja Huuda   1
Operaatio Puhdaskatu   1
Ouroboros Cottage   4
Pohjanmaa by Night   2
Prima Forma   3
Prahan Enkeli   3
Tapahtuipa Raksilassa   2
The Peli                   2
VA24                   3
Vapaa Avaruus   5

Kärkitilat siis:
1. Vapaa avaruus
2. Krasnojarsk + Ouroboros Cottage (jaettu)
Satu Joki-Huuki

Hani

• Vieras
« Vastaus #13 : 20.10.2005, 22:07:13 ip »
Ääniä on vielä runsaasti antamatta! Kaikki äänestämään!

Äänestystä jatketaan joka tapauksessa vielä niin kauan että ihan kaikki halukkaat ovat äänensä antaneet.  :P

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #14 : 24.10.2005, 21:21:48 ip »
No tästäpä minäkin sitten äilähdän perustelemaan päätöksiäni.
Ensisijasesti olen kieltäytynyt äänestämästä mitään semmoista jonka tekemisessä olen ollut mukana (täten esimerkiksi Krasno on kohdaltani pois laskuista). Lisäksi olen pullauttanut pois sellaiset pelit (kuten esimerkiksi Prima Forma, joka mielestäni rakenteellisesti onnahti pahemman kerran, vaikka olikin pelikokemuksena upean tunnelmallinen ja mieleenjäävä.  Sitten pitäisi vielä muistaa että tässä oli tarkoitus äänestää oiein pelejä eli ei esim. Kolmea Sisarta, joka tosin on minun, enkä olisi voinut muutenkaan.
Tällä ilveellä olen valinnut listalleni seuraavat, vaikkakin moni muukin olisi houkutellut, varsinkin Peruskoulu, joka jälkikäteen jäi kyllä kaihertamaan. Peruskoulu, samoin kuin lopulta listalle valitsemani ykkösmarsikin oli äärimmäisen epämiellyttävä kokemus, mutta sietämättömän laadukas

1. marsin sota 1
Aloitti genren mahtavalla rysähdyksellä, ei, en laske Matkustajia varsinaiseen sarjaan. Toimi sekä teknisesti että tunnelmallisesti, eikä tarvinut pelaajan paikkaamista. Hahmot olivat yksinkertaisia ja ytimekkäitä eikä niissä ollut turhia epäloogisuksia. Reissun päällä ei tarvinut ruveta improvisoimalla niitä turhaan täyttelemään, kuten yhdessä myöhemmässä versiossa itselleni ainakin kävi. Lisäksi ei kerrankin tarvinut esittää kauhistunutta, kun tunnelma luotiin niin ammattimaisesti, että kauhu oli ihan fyysistä ilman erityistä tunnerunkkaustakin.  

2. karpaattien yö (oulun ykkös-replay)
Ihan en muuten olekaan varma että olisiko tätä passannut äänestää.. alkuperäinenhän oli raahen juttu. Joka tapauksessa muistuu mieleen eräänä viimeisistä meiningeistä, joissa kieli poskessa ei estänyt itsensä vakavasti ottamista. Tarkoitan, että kun tehdään perodiaa, sitä pitää tehdä vieläkin vakavammin, kuin vakavaa paatosta. Nyt kun kirjoitan tätä, muistuu mieleen, että olihan se Pohojanmaa pai naittikin onnistunut nimenomaan samasta syystä. Niin, että kai minun pitää puolustaa valintaani kuitenkin bussikuljetuksella ja kaukaisten susien henkisellä läsnäololla. Myöskin aina kannattaa nostaa Timpalle malja, kun vain joutaa.

3. vapaa-avaruus 1
Ei voi mitään. Alialainen sukellusvenemeininki kolahti kuin isompikin hirvi. Ei sille vaan voi mitään. Taaskin voin sanoa, etteivät pelin saumat ja teippaukset näkyneet pelikokemuksessa eikä tarvinut keskittyä esittämiseen, kun sisältö ja tunnelma yksinkertaisesti veivät jalat alta. Äärimmäisen katarttinen kokemus.

Lisäksi arvostan suunnittelun näkökulmasta Ikitalvea, mutta kokemuksena se taas puolestaan oli aivan hanurista, koska hahmo oli niin epäinhimillinen, ettei siinä ollut mitään pelattavaa, eli tippuu listaltani nimenomaan eri syystä kuin Prima. Siis tasapaino laadukkaan työjäljen ja subjektiivisen mielihyvän välillä on se juttu, jota arvostan. Anteeksi vain kaikille armaille pj:lle, joiden suurteoksia en ole muistanut mainita laikaan. Aina ei voi voittaa, en minäkään.. :)

-Elina Väänänen