Pelinjohdon ABC, osa 2

Osa 1

9. PELIPAIKAN PROPPAAMINEN

 

Jos aiot pitää pelin tutussa peliympäristössä esimerkiksi Sanginjoen tai Koppanan leirikeskuksessa niin tee proppaussuunnitelma jo ennen pelipaikalle saapumista. Oikeastaan vaikka pitäisit pelin ennestään tuntemattomassa pelipaikassa käy paikanpäällä tekemässä vaikka pohjapiirrustus pelipaikasta ja ota muutamia kuvia eri huoneista ja tee proppaussuunnitelma sitten etukäteen.

Mieti miten kuskaat tarvittavat materiaalit pelipaikalle. Voit lisätä tästä aiheutuneet matkakulut budjettiin. Ota huomioon, että et välttämättä voi viedä kaikkea tavaraa paikalle milloin haluat eli sovi myös tästä varatessasi pelipaikkaa.


Varaa riittävästi aikaa proppaukseen. On ikävää jos peli viivästyy proppauksen takia ja pelaajat joutuvat odottelemaan. Erityisesti silloin jos aiot tehdä kovin massiivisia sisustuksellisia uudistuksia on pelipaikan proppaaminen hyvä aloittaa melko pian pelipaikalle saapumisen jälkeen. Myös erillisen proppausvastaavan nimeäminen auttaa: näin pääpelinjohtaja ei itse joudu kaiken muun kiireen ohella keskittymään myös kankaiden naulaamiseen.Lisäksi jos proppaaminen vaatii paljon tavaroiden liikuttelua tai on muutenkin suuritöinen projekti muista pyytää etukäteen lisäkäsipareja tulemaan paikalle auttamaan.

Hyviksi todettuja proppausvälineitä ovat tervapahvi, jätesäkit, sanomalehdet, kankaat. Pahvilaatikoita voit hakea esimerkiksi Paperinkeräys Oy:stä, sovi etukäteen vierailustasi. Sanginjoelle on myös olemassa vaijereita, joilla iso sali saadaan pilkottua pienempiin osiin kankaiden avulla. Ota yhteyttä varastovastaavaan, mikäli haluat lisätietoja proppausmahdollisuuksista.

Hoida asiat ajoissa ja merkitse proppaukseen liittyvät asiat aikatauluusi. Peitä seinillä olevat peliin kuulumattomat asiat (ilmoitustaulut, taulut, julisteet) tai poista ne ja siirrä ne off-game-huoneeseen tai johonkin varastoon. Pelipaikan voi kuvata digikameralla tai voit merkitä siirretyt tavarat erilliseen listaan (huom: menee hukkaan helposti). Näin osaat palauttaa siirretyt tavarat (esim. koululaisten piirrokset ja pulpetit) oikeille paikoilleen. Asia voi tuntua vähäpätöisemmältä kuin mitä se on, mutta tästä on tullut runsaasti valituksia.

Jos pelissä käytetään softair-aseita, herkät pinnat täytyy suojata pahvilla tms. Erityisesti lamput ovat vaarassa särkyä. Särkyneestä lampusta tulee paitsi lasku perässä, myös ikävä maine.

Muista tehdä ajoissa tarvitsemasi ovikyltit, esim. ”poliisi”, ”johtaja Simpson” tai ”off-game: tämä huone ei ole käytössä”, sekä oveen lappu, jossa ilmoitat mistä tapahtumasta on kyse. Muista myös tarvittavat opasteet tienvarteen pelipaikan lähelle tai rakennuksen seinään.

 

9.1 Oiein varasto

Löydät parhaiten tietoa Oiein varastosta ja sen sisällöstä Oiein sivuilta: http://oiei.fi/index.php?page=varasto Varastosta löytyy vaihteleva valikoima tervapahvia, valoja, kankaita jne. Varasto on kaikkien jäsenten käytettävissä ja tarvittaessa tarvikkeita voidaan lainata myös ulkopuolisille. Varastovastaavan yhteystiedot löydät myös Oiein sivuilta: sovi hänen kanssaan avainten luovutuksesta tai pyydä vastaava mukaan varastoon. Mikäli olet menossa varastolle ensimmäistä kertaa, on järkevää ottaa joku kokenut varastonpenkoja mukaan.

Varastossa on kirja, johon merkitään kuka lainasi, mitä lainattiin ja milloin lainaus ja palautus suoritettiin. Palauta lainaamasi tavarat mahdollisimman nopeasti. Älä jätä niitä lojumaan miten sattuu, vaan laita ne siististi paikalleen, vaikka ne eivät olisi siistissä järjestyksessä olleetkaan kun ne hait! Muuten seuraava lainaaja joutuu siivoamaan sinunkin jälkesi.

Myös Nuorisoasiankeskukselta voi lainata puolijoukkuetelttoja, pelastusliivejä, kajakkeja ilman meloja, ahkion, videotykin, lumilapioita ja lapioita. Voit sopia lainaamisesta suoraan NAKin kanssa.

 

9.2 Proppivinkkejä

 

Tekoveri:

Ainekset: vesi, siirappi, elintarvikeväri (saa apteekista ja joistain elintarvikekaupoista), saippua


Sekoita lämmin vesi ja siirappi keskenään. Lisää elintarvikeväri. Voit lisätä myös saippuaa (väritöntä), joka lisää veden pintajännitettä ja saa sen näyttämään enemmän oikealta vereltä. Älä vaahdota saippuaa!
Mittasuhteita voi kehitellä oman maun mukaan, mutta suurin piirtein vesi 2/4, siirappi 1.5/4, saippua 0.5/4 + hyppysellinen elintarvikeväriä

 

Alienlima:

Ainekset: vesi, elintarvikeväri (vihreä), perunajauhot


Värjätty vesi lämmitetään kuumaksi. Lisätään perunajauhot. (Perunajauhopaketin kyljestä voi ottaa osviittaa perunajauhon määrään.) Sekoitetaan ja annetaan jäähtyä. Mitä enemmän perunajauhoja laittaa, sitä kiinteämpää limasta tulee. Hyytelöä saa tehtyä myös liivatteella.


Samalla ohjeella valmistat myös muita epämääräisiä protoplasmoja, kokeile vaikka punaista

 

9.3 Pelinjohtajan apurit

Älä tee kaikkea yksin. Nakita apulaisia tarpeen mukaan. Korvaukseksi voit antaa heidän esim. osallistua peliin ilmaiseksi tai alennetulla pelimaksulla (ota huomioon budjetissa!). Jos jonkun pitää hoitaa joku asia puolestasi, huolehdi että hän myös hoitaa sen.

 

Pelipaikasta ja pelin koosta riippuen seuraaviin tehtäviin olisi hyvä olla olemassa joku muu vastuuhenkilö kuin pelinjärjestäjä. Näitä ovat erikseen nimettävät turvallisuusvastaava ja siivousvastaava, jotka sinun tulee ilmoittaa myös Oiein hallitukselle ennen peliä. Jos pelinjärjestäjäporukka on suuri, voidaan vastuuhenkilöt nimetä heidän joukostaan vallan mainiosti. Tärkeintä on, ettei yhden ihmisen harteille jää liian paljon tehtävää. Turvallisuus- ja siivousvastaavan tehtävät ovat tärkeitä, joten heidät kannattaa päästä pelaamaan ilmaiseksi.

 

Turvallisuusvastaava huolehtii siitä, että kaikilla on pelissä asianmukaiset suojat, aseet ovat turvallisia ja että mikäli pelissä on elävää tulta, paikalla on myös alkusammutuskalustoa. Turvallisuusvastaavan pitää olla hereillä myös pelin aikana ja tarkistaa, ettei kukaan nujakoi ulkotulessa tai huido oikean keittiöpuukon kanssa.

 

Siivousvastaavan epäkiitollinen tehtävä on huolehtia siitä, että pelipaikka jää pelin jälkeen vähintään yhtä hyvään kuntoon, kuin mitä se oli ennen kuin pelipaikalle saavuttiin. Siivousvastaavan kannattaa kiertää pelipaikka viimeisenä ja varmistaa, että kaikki roskikset on tyhjennetty, eikä pakastimeen jää pitsoja. Muista myös huolehtia, ettei märkiä liinavaatteita ja astioita pakata ilmatiiviisiin laatikoihin - homehtumisvaara on suuri. Siivousvinkkejä ja kattava muistilista kaupungin leirikeskusten siivoamiseen löytyy keittiömamsellin ohjekirjasta (http://oiei.fi/uploads/lomakkeet/Ohjeita%20keittiomamselleille.pdf) .



10. TURVALLISUUS

Turvallisuusasiat on aina otettava huomioon peliä järjestettäessä. Kertaa tarvittavat turvallisuussäännöt alkubriiffissä, jotta myös pelaajat osaavat toimia oikein.

Oiein tapahtumat ovat yleensä suljettuja yksityistilaisuuksia, joihin osallistuvat ilmoittautuvat pelinjohdolle etukäteen. Nuorisotilojen ja koulujen ympärillä liikkuu usein nuorisoa, jotka ovat kiinnostuneet mitä sisällä tapahtuu. Tiedota ulko-ovessa esim. tyyliin ”liveroolipeli käynnissä, yksityistilaisuus” ja pidä ovet ehdottomasti lukittuna. Tiedota pelaajille, että ketään ulkopuolisia ei saa päästää sisätiloihin ilman pelinjärjestäjän lupaa. Jos pelaajat käyvät kesken pelin ulkona esim. tupakalla, tämä täytyy tehdä erityisen selväksi. Jos ulkopeleissä pelialueelle saapuu ulkopuolinen henkilö, hänelle täytyy rauhallisesti selittää mistä on kyse. Jos pelaaja ei itse osaa, hän voi pyytää pelinjärjestäjän tai turvallisuusvastaavan apuun.

Jos joku haluaa lähteä pelipaikalta pois ennen pelin loppumista, hänen täytyy ilmoittaa siitä pelinjohtajalle. Näin pelinjohto tietää olla järjestämättä suuretsintää loppubriiffin jälkeen.

 

Larppaajat vastaavat omista teoistaan, niiden vaikutuksista ympäristöön ja muihin larppaajiin. Omien tavaroidensa lisäksi larppaajat vastaavat hahmolleen lainaamistaan tai hahmonsa varastamista tavaroista.

Oiein varastolla on ensiapulaukku, ensisammutuskalustoa sekä taittopaarit, joita on mahdollista lainata peliin. Ensiapulaukku tulisi tarkastaa joka pelin jälkeen, etenkin lääkkeiden päiväykset. Laukussa ei saa olla muita lääkkeitä kuin särkylääkkeitä ja Zyrteciä sekä kyypakkaus. Laukku on tarkoitettu oikeisiin hätätilanteisiin, eikä sieltä löytyviä ideaalisiteitä saa käyttää muumioproppeihin!

Taistelut vaarallisissa paikoissa tulee siirtää paikkaan, jossa kukaan ei ole vaarassa. Ota huomioon esimerkiksi elävällä tulella valaistut tilat. Rymytessä kynttilät kaatuvat helposti ja voivat sytyttää pelaajan tai ympäristön tuleen. Muutenkin taistelussa tulisi aina toimia siten, että toisille ei aiheuteta vaaraa (esim. hajonneilla aseilla). Jos taistelupaikalle ilmaantuu jokin vaaratekijä tulee taistelu keskeyttää "PELI SEIS" huudolla.

Larpeissa käytettävät ampuma- ja kontaktiaseet eivät saa vaarantaa larppaajien turvallisuutta. Turvallisuusvastaavan velvollisuutena on testata ne ennen larpin alkua. Vain turvallisuusvastaavan hyväksymiä aseita saa käyttää larpissa. Lisäksi turvallisuusvastaava tarkistaa, että kaikilla osallistujilla on tarvittavat suojat (esimerkiksi soft-air -peleissä suojalasit).

 

Huomioita erilaisista taistelutilanteista:

Bofferit ja lateksit: Päähään, nivusiin tms. ei saa tähdätä eikä pehmomiekoilla saa pistää. Jos joku saa osuman vahingossa herkkään paikkaan, voi hän siirtyä taistelun ulkopuolelle kunnes on varmistunut olevansa kunnossa.

 

Teräsaseet: Larppaajien tulisi ottaa erityisen tarkasti huomioon omat kykynsä sekä aseiden aiheuttamat vaarat (taistelun lisäksi esim. liukastumiset) teräsaseita käytettäessä. Teräsaseissa taistellessa pääpainon ei luonnollisesti olisi syytä olla kilpailu vaan tunnelman luominen. Teräaseita tulee säilyttää turvallisesti aina kun niitä ei ole tarpeellista käyttää. Niitä ei esimerkiksi jätetä pöydälle lojumaan ilman suojaa (joskus larpeissa on myös lapsia. Kuvittele tilanne, jossa lapsi vetää pöydältä alas pöytäliinan ja saa tikarin niskaansa samalla).

 

Soft-air -aseet: Kaikkien tulee käyttää suojalaseja koko larpin ajan. Kaikki suojalasit on testattava ennen peliä. Alle kahden metrin etäisyydeltä ei saa ampua.

 

Aseeton taistelu on kätevä hoitaa hidastettuna, teatraalisesti. Kokeneempi, isompi ja ilkeämpi hahmo voittaa! Jos lopputuloksesta syntyy erimielisyyksiä, ne voidaan ratkoa etukäteen esimerkiksi KPS (kivi-paperi-sakset)-leikillä tai keskustelemalla.



11. SÄÄNNÖT

Käytössäsi voivat olla esimerkiksi Oiein omat NoRules-säännöt. Varmista että pelaajat saavat ne jostain käsiinsä, vaikka OIEI:n nettisivuilta osoitteesta http://oiei.fi/index.php?page=norules Mikäli pelissä käytetään erityissääntöjä esimerkiksi magiassa, ne pitää lähettää pelaajille etukäteen ja varmistaa alkubriiffissä, että pelaajat tietävät, miten magiaa käytetään. Lisäksi on sanomattakin selvää, että peleissä noudatetaan pelin sääntöjen lisäksi Suomen lakia.

 

Oiein peleissä ei yleensä ole ikärajaa, mutta pelinjohtaja voi määrä tapahtumaansa ikärajan, jos peli sitä vaatiin. Lisäksi tulee huomioida, että pelipaikan omia sääntöjä noudatetaan. Esimerkiksi kaupungin leirikeskuksissa järjestettäviin tapahtumiin ei saa tuoda päihteitä. Muita oleellisia kohtia säännöissä voivat olla esimerkiksi eläinten tuominen pelipaikalle. Perehdy aina paikan omiin sääntöihin ennen peliä, ettei jälkeenpäin tule sanottavaa.

 

12. PELIVIIKONLOPPUNA

Pelimaksujen kerääminen:

Jokainen osallistuja maksaa pelimaksun ennen peliä. Mikäli rahaa ei jostain syystä ole mukana, osallistuja lainaa sen joltain muulta kuin sinulta. Älä hyväksy lupauksia myöhemmistä maksuista!

 

Merkitse selkeästi kuka on maksanut pelimaksun. Kerää pelimaksut erilliseen kassaan, jonka voit helposti tarkistaa sekoittamatta muuta pelin rahaa (esim. ylijäänyttä ostoksia varten annettua rahaa) pelimaksujen kanssa. Kannattaa kuitenkin ottaa kassaan vaihtorahaa. Pääasia on, että itse olet selvillä mitä rahaa ja kuinka paljon kassassa on. Älä jätä kassaa vartioimatta. Pelinjohtajan ei ole pakko itse olla kirstunvartijana vaan hän voi pyytää esimerkiksi OIEI:n rahastonhoitajaa keräämään pelimaksut tai jotain tosita hyväksi havaittua ja luotettavaa kansalaista. Muista tulostaa etukäteen lista pelaajista niin pelimaksujen keräämisen yhteydessä voit helposti merkitä muistiin kuka on maksanut pelimaksun ja kuka ei.

Pelimaksut voi kerätä myös etukäteen pelinjohtajan tilille, jos esimerkiksi pelipaikan vuokra on korkea ja se pitää maksaa etukäteen. Tällöin tiedota pelaajia hyvissä ajoin pelimaksun suuruudesta ja eräpäivästä, jotta kaikki maksavat pelimaksunsa ajoissa. Yleensä on ollut tapana, että vasta pelimaksun maksanut pelaaja saa hahmonsa - tämä on hyvä motivaattori pelimaksun maksamiseen.

 

Liittyminen OIEIn jäseneksi:

Yleensä joku muu kuin pelinjärjestäjä kerää OIEI:n jäsenmaksut peleissä. Tämä pitää kuitenkin tehdä ennen tai samaan aikaan pelimaksujen vastaanottamisen kanssa, koska pelissä jäseniksi liittyneet saavat jo kyseisestä pelistä jäsenille oikeutetun alennuksen.

OIEI:n jäsenvastaava on vastuussa kaikista jäseneksiliittymisasioista. Konsultoi häntä ennen peliä! Yhteystiedot löydät nettisivuilta. Tee tämä asia ajoissa eli kysy tuleeko hän itse keräämään maksuja ja tietoja vai tekeekö sen joku muu. Jäsenvastaavalla on myös tiedossaan lista niistä ihmisistä, jotka ovat maksaneet jäsenmaksunsa kuluvalle vuodella ja näin ovat oikeutettuja jäsenalennuksiin. Pelaajilla on myös mahdollisuus maksaa Oiein jäsenmaksu verkkopankkiin ja lähettää tietonsa jäsenvastaavalle sähköpostilla. Lisätietoja foorumilta osoitteesta: http://oiei.fi/forum/index.php?topic=1594.0

 

Mikäli jäsenvastaava ei pääse pelipaikalle, voit saada jäsenmaksukassan ja jäsenkortteja sekä jäsentietolomakkeita mukaasi. Älä anna käydä niin, että pelipaikalla ei ole ketään keräämässä jäsenmaksuja tai jäsentietolomakkeet ovat jääneet matkasta!

 

Pelaajien proppaus:

Käytä hyväksesi Oiein varastoa. Pelaajat kysyvät eniten lainaan Oiein maski-, hius-, puhdistus- ja työkalupakkia, jotka varastolta voi käydä lainaamassa. Jos pelinjohto ei koe tarvitsevansa itse pakkeja, asiasta voi kertoa pelaajille, joten maskeja tarvitseva pelaaja voi itse käydä noutamassa tarpeen mukaan tavaraa varastolta.

 

Mikäli Oiein maskipakki tuodaan pelipaikalle, kannattaa nimetä joku huolehtimaan siitä. Tämän henkilön vastuulla on katsoa, etteivät kaikki maskit jää levälleen pelin ajaksi (ja että esimerkiksi kasvomaalit ja sienet putsataan ja kuivataan ennen pelin alkua, eivätkä ne lillu vedessä kahdeksaa tuntia) ja että pelin jälkeen kaikki tulee pakattua siististi, hyvässä järjestyksessä takaisin pakkiin. Lisäksi vastaava tarkistaa, puuttuuko pakista jotain tai pitääkö varastovastaavien täydentää pakkia.

 

Kerro pelaajille selkeästi, missä propataan. Ota huomioon esimerkiksi hiuslakkojen ja sprayvärien mahdollisesti aiheuttamat hengitysvaikeudet. Varaa aikatauluun tarpeeksi aikaa proppausta varten ja kerro ajoissa pelaajille, mihin mennessä heidän tulee olla propeissaan. Näin vältät sen, että kaikki muu on valmista, vain pelaajat puuttuvat. Ilmoita myös se, mihin pelaajat voivat siirtää offgame-tavaransa pelin ajaksi ja pitääkö autoja siirtää jonnekin.



Alkubriiffi:

- Kerrataan säännöt, mikäli tarpeen. Jos pelissä on pelkkiä konkareita, ei No Rulesia tarvitse käydä läpi. Ensikertalaiset voit briiffata myös ennen yleistä briiffiä, jolloin muut pelaajat voivat esimerkiksi proppautua. Näitä ovat mm. Apua! -huuto sekä Peli seis!

- Turvallisuusasioissa ei sen sijaan saa oikoa. Mainitse, käytetäänkö pelissä boffereita, latekseja, teräsmiekkoja, soft-aireja tai suojalaseja. Jos kaikkien pelaajien täytyy käyttää laseja pelissä, varmista alkubriiffissä, että kaikki tietävät, miten toimia ja että kaikilla on tarvittavat välineet. Esimerkiksi kuulapyssypeleissä nimetty turvallisuusvastaava tarkistaa aseet ja suojat ennen peliä.

- Kerro, mistä löytyy ensiapulaukku ja pyydä ensiaputaitoisia nostamaan kätensä ylös, jotta heiltä voi tarvittaessa pyytää apua pelin aikana.

- Mainitse, miten taistelut ja intiimi läheisyys (suukottelu, seksi) simuloidaan

- Kerro, mikä on pelialue ja missä sijaitsee offgame-tila ja onko sitä merkitty jotenkin. Mikäli mahdollista, kerro myös, mistä pelinjohdon tavoittaa parhaiten pelin aikana, mihin kuolleet hakeutuvat ja mitä tehdään, jos pelipaikalle tulee pelin ulkopuolisia henkilöitä.

- Kertaa lyhyesti pelin maailma, anna tietoa käytännön asioista ja varmista, että pelaajat tietävät, miten tulipalloja heitellään tai miten hakkerointi tässä pelissä toimii. Muista mainita, jos pelissä käytetään erikoisia offgame-symboleita tai muita. Informoi myös, mistä tilanteesta peli alkaa - aloittavatko kaikki päärakennukselta vai siirtyykö joku ryhmä omaan tilaansa ennen peliä?

- Kerro ruokailusta ja anna ohjeet erikoisruokavalioita noudattaville - onko ruoat merkitty vai saako pelaaja oman annoksen keittiöstä?

- Yleisesti tunnetut henkilöt voivat esittäytyä.

Loppubriiffi

Jos 20 pelaajaa kertoo jokainen kymmenen minuuttia omaa tarinaansa, loppubriiffi kestää kolme ja puoli tuntia. Kukaan ei jaksa keskittyä niin kauaa. Älä anna pelaajien jaaritella loputtomiin, keskustelua voi jatkaa vapaamuotoisesti vaikka siivouksen lomassa tai pelin jälkeen saunassa.

Purkaminen on tarpeellinen tilanne, jota ei saa jättää väliin. Loppubriiffi on se tilaisuus, jossa pelaajat voivat antaa suoraa palautetta pelistä ja purkaa välittömiä tuntemuksiaan. Vaikka pelinjohtaja itse olisi väsynyt, tulisi turhan negatiivisen palautteen antamista pelaajille loppubriiffissä harkita. Sen sijaan esimerkiksi keittiö- ja proppausnakkien, varapelaajien ja NPC:iden kiittäminen on loppubriiffissä paikallaan.

Ruoan voi tarjota myös loppubriiffin aikana. Ruokittu pelaaja pysyy maltillisemmin hiljaa paikallaan ja kuuntelee tyytyväisenä. Siellä myös tarkistetaan, että kaikki ovat paikalla ja voidaan myös kuulostella, ettei kukaan pelaaja jäänyt kiinni hahmoon.

 

13. Oikopolut

Tärkeimmät linkit kerättynä

http://oiei.fi/index.php?page=varasto (Varastolista)

http://oiei.fi/forum/index.php?topic=1705.0 (Jäseneksi liittyminen)

http://oiei.fi/index.php?page=norules (NoRules)

http://oiei.fi/uploads/lomakkeet/Ohjeita%20keittiomamselleille.pdf (Keittiömamsellin ohjekirja)

http://oiei.fi/uploads/lomakkeet/Budjettilomake.xls (Budjettilomake)

http://oiei.fi/index.php?page=yhteystiedot (Hallituksen yhteystiedot)

http://www.ouka.fi/oulu/nuoret/nuorisotilat (Nuorisoasiankeskuksen sivut/Nuorisotilat)

Previous page: Pelinjohdon ABC, osa 1 Next page: Pelinjohdon TL;DR