Pelinjohdon ABC, osa 1

Too long, didn't read? Lue lyhyt Pelinjohdon TL;DR

Osa 2

Pelinjohdon ABC V. 2.0 (päivitetty 14.11.2015)

Tämä pieni opas on tehty ohjeistukseksi aloitteleville pelinjärjestäjille ja muistilistaksi kokeneemmille konkareille. Opas painottuu nimenomaan pelin käytännön järjestämiseen eikä ota kantaa siihen, miten hahmot, juonet tai maailmankuvaus kannattaisi kirjoittaa.

Opas on kirjoitettu oululaisessa ympäristössä ja oululaisella kokemuksella. Hyväksi havaittuja neuvoja voi silti soveltaa missä päin maailmaa tahansa. Samoja ohjeita voi soveltaa pienimuotoisien soft-air-killereiden ja isojen larppien – ja kaiken siltä väliltä - järjestämiseen. Opasta kirjoitettaessa on oletusarvona ollut n. 30 hengen larppi. Isommissa peleissä vastuu ja vaatimukset luonnollisesti kasvavat.

Kaikki oppaan levittäminen omissa nimissä on kiellettyä. Jos kopioit ohjeen ja printtaat sitä esim. oman alueesi pelinjärjestäjille, olisi mukavaa jos ilmoittaisit siitä myös meille. Yhteystietomme löydät nettisivuiltamme http://www.oiei.fi. Lupaa ei erikseen tarvitse kysyä, mutta olisi kiva tietää, päätyykö tämä opas yleiseen käyttöön. Kaikenlaiset parannusehdotukset otetaan mielihyvin vastaan.

Alkuperäisen oppaan on toimittanut Hanna Pietilä muiden OIEI:laisten suosiollisella avustuksella, ja päivittänyt Susanna Veijalainen ja Karoliina Kemppainen.

1. PELIN IDEAN SYNTYMINEN / SUUNNITTELUN ALOITTAMINEN

Tapoja pelin tekemiselle on varmasti yhtä paljon kuin pelinjohtajiakin. Ei ole olemassa mitään tiettyä kiveen hakattua säännöstöä sille kuinka liveroolipeli tulisi järjestää tai mistä saa kirjoittaa pelin. Tässä kuitenkin aloitteleville pelinjohtajille jotain ajatuksia siitä, mistä peli-ideoita voi saada ja kuinka omaa, ensimmäistä liveroolipeliä voi lähteä työstämään.

Olet siis päättänyt järjestää liveroolipelin, mutta ensin tarvitset sen idean, jonka haluat pukea larpin muotoon. Ideoita voi lähteä vapaasti työstämään vaikka sillä ajatuksella, että millaisissa peleissä itse haluaisi olla tai selailemalla millaisia pelejä viime aikoina on järjestetty tai vaikka vuosiakin sitten. Esimerkiksi Larp.fi:n kalenteriin on arkistoitu pelejä vuosien ajalta. Mieleen voi tulla jokin alkutilanne, teema tai jopa aikakausi, jota larpin avulla haluaisi käsitellä.

Toinen tapa kuinka yleensä larppeja päädytään järjestämään on se, että katsotaan vaikka jotain elokuvaa, luetaan kirjaa ja niin edelleen ja yhtäkkiä ajatus herää mielessä: Tästähän saisi kivan larpin.

Ideat larppeihin voivat siis syntyä ihan mistä vain. Lähdemateriaalina voi käyttää kirjoja, elokuvia, pelejä, animea tai ihan mitä vaan tuotosta. Usein tämmöisissäkin tapauksissa pelinjohtajat vain ottavat muutamia ideoita, joita sitten muokkaavat oman näköisiksi. Vaikka maailma olisikin valmiiksi otettu niin, usein kuitenkin hahmot ovat ainakin pelinjohtajan itse keksimiä ja vähintäänkin kirjoittamia. Onkin harvinaista päästä pelaamaan esimerkiksi kuuluisaa elokuvasankaria.

Lähdemateriaalin käyttö kuitenkaan ole pakollista vaan larpin voi myös keksiä täysin omasta päästään. Pelinjohtaja voi itse kirjoittaa oman maailman, jonne hahmot sijoittuvat.

Kun idea on syntynyt on lähestymistapoja itse kirjoitusprosessiin ja pelintekemiseen monenlaisia. Hyvä tapa on kuitenkin alkaa kirjoittamaan pelille maailmankuvausta, tehdä hahmoista lyhyt suunnitelma sekä miettiä yleiset juonikuviot ja pelin pääsisältö. Suositeltavaa on suunnitella ja kirjoittaa peliä jonkin verran ennen kuin alkaa laatimaan sille mainosta. Optimaalista olisikin, että koko peli olisi hahmoineen valmis jo ennen mainostamisen aloittamista, mutta näin harvoin on.

Älä koskaan pelkää pyytää apuja ja neuvoa. Harkitse pelinjohtajakaverin pyytämistä, sillä kirjoittaminen ja suunnitteleminen kahdestaan voi olla mukavampaa ja antaa pelille aivan uusia ulottuvuuksia. Vaikka et haluaisikaan varsinaista toista pelinjohtajakaveria, voi apua larpin suunnitteluun pyytää muilta larppaajatovereilta. Heiltä voi vaivihkaa kysellä, että millaisista peleistä he pitävät ja mikä tekee kenellekin hyvän pelin. Tarkkaavaisella kuuntelulla voit kullanarvoisia vinkkejä kirjoittamiseen.  OIEI:n pelivastaava vastaa mieluusti kaikkiin pelinjärjestämistä koskeviin kysymyksiin ja aikaisemmin pelejä kirjoittaneet, kokeneemmat pelinjohtajat auttavat myös mieluusti.

2. PELIPAIKKA
Larpin järjestämisessä on epäilemättä monta koulukuntaa, mutta erään niistä mukaan pelin järjestäminen alkaa sopivan pelipaikan löytämisestä, mikä sitten inspiroi pelinjohtoa kirjoittamiseen. Ei ole ehkä järkevää alkaa kirjoittamaan haaksirikkolarppia, jos et tiedä yhtään sopivaa merenrantaa, jossa pelin voisi joskus pelauttaa. Älä kuitenkaan anna mahdollisen hetkellisen pelipaikan puutten lannistaa pelinkirjoittamisessa. On totta, että jos pelipaikka on jo tiedossa pelinkirjoitushetkellä, se voi toimia peliä ohjaavana elementtinä ja auttaa pelinjohtoa suunnittelemaan pelinsä paremmin. Pelipaikan löytämisessä on kuitenkin vain mielikuvitus rajana ja sopiva pelipaikka voi löytyä hieman Oulua kauempaakin kunhan vain jaksaa etsiä. Pelaajat ovat usein valmiita matkustamaan hieman kauemmaskin päästäkseen pelaamaan sekä jopa maksamaan hieman ekstraa pelistä jos luvassa on hieno, ennennäkemätön paikka. Lisäksi OIEI maksaa oululaisille pelaajille matkakorvauksia Oulun ulkopuolelle suuntautuviin larppimatkoihin.

Älä kuvittele että sinulla on pelipaikka ennen kuin asia on aivan varma. Historia on osoittanut, että suullinen lupaus voi unohtua ja unohtuminen voi tuottaa ongelmia pelinjärjestäjälle. Kirjallinen allekirjoitettu sopimus luo turvallisuuden tuntua ja selvittää molemmille osapuolille mistä on kyse. Ulkotiloihin ei tosin tarvita mitään lupia, larppaaminen luonnossa lienee jokamiehen oikeus. Mieti kuitenkin, häiritsevätkö muut kulkijat (esim. marjanpoimijat tai koiranulkoiluttajat) peliä tai pelaajat muita kulkijoita. Joskus larpissa tapahtuvat asiat (esim. tappelut) voivat vaikuttaa ulkopuolisista huolestuttavilta. Softair-aseiden käyttö voi johtaa poliisien kutsumiseen paikalle. Suomen lakia ja järjestyssääntöjä täytyy noudattaa, joten yöllä riehuminen esim. leikkipuistoissa ei ole asiallista, vaikka jengipelin järjestäminen lähiössä tuntuisikin hyvältä idealta.

Jos aiot pitää pelin ulkotiloissa, muista ottaa selville tarvitaanko tilojen käyttöön jotain lupia. Esimerkiksi yksityisillä alueilla ollessa on hyvä pyytää lupa pelaamiseen ja pidempiaikaiseen oleiluun. Tarvittaessa muista tehdä tarvittavat ilmoitukset poliisille ja pelastuslaitokselle. Jos tarkoituksena on esimerkiksi käyttää savukonetta tai muita vastaavia efektejä julkisissa tiloissa on hyvä ilmoittaa asiasta etukäteen viranomaisille, niin että peli ei turhaan keskeydy paikalle ryntäävien palomiesten takia.

Melkein poikkeuksetta voidaan sanoa, että mitä kalliimpi pelipaikka, sitä kalliimpi pelimaksu pelillä myös tulee olemaan. Jos haluat pitää pelin pelimaksun alhaisena myös ilmaisia pelipaikkoja löytyy, esimerkiksi Oulun kaupungin omistamia tiloja voi saada ilmaiseksi pelikäyttöön.

Juokseva vesi ja sähkö ovat pelipaikalla luksusta, mutta eivät suinkaan välttämättömiä. Pelaajat ovat toki kiitollisia päästessään suihkuun ja erityisesti saunomaan pelin jälkeen, mutta pärjäävät huonommissakin oloissa tarvittaessa. Tärkeintä on muistaa ilmoittaa pelaajille hyvissä ajoin (toivottavimmin jo pelimainoksessa) pelipaikan varustelusta.

Mieti pelialueen rajaus. Mieti kuinka kauas pelaajien on tarpeellista pelin onnistumisen kannalta järkevää mennä. Yleensä rajoina toimivat hyvin luonnon maamerkit tai tiet ja rakennukset.

2.1 Leirikeskukset, nuorisotilat ja koulut

OIEI on Oulun kaupungin nuorisoyhdistys ja sen takia saakin käyttää maksutta monia kaupungin omistamia tiloja. Esimerkiksi Koppanan leirikeskus, nuorisotilat ja koulut kuuluvat tällaisiin maksuttomiin tiloihin. Tilojen käyttöön hankkimisessa on erilaisia käytäntöjä. Huomaa, että nykyisin Koppanan leirikeskusta ja nuorisotiloja käytettäessä mukana pitää olla päätös myönnetystä tilavuorosta. Voit pyytää oman kopiosi ennen peliä hallitukselta.

NAKin eli nuorisoasiainkeskuksen nettisivut ovat osoitteessa: www.ouka.fi/oulu/nuoret/

Leirikeskusvuorot eli Koppana

Hallitus hakee kootusti leirikeskusvuoroja kerran vuodessa kesäkaudelle (kesä-elokuu). Jos haluat leirikeskusvuoron, ilmoita haluamasi vuoron ajankohta hallitukselle hyvissä ajoin (kesävuorot haetaan huhtikuun loppuun mennessä). Hakua tehdessä kannattaa ilmoittaa ensisijainen ja toissijainen ajankohta vuorolle. Ota huomioon, että joku muukin voi haluta vuoron samalle kuukaudelle tai viikonlopulle.

Huomioitavaa on, että Koppana on tarkoitettu vain kesäkäyttöön ja siten vuorojakin myönnetään vain kesäkaudelle.

Nuorisotilat

Yleisesti paljon käytettyjä tiloja ovat olleet kaupungin omistamien leirikeskuksien lisäksi myös kaupungin omistamat nuorisotilat. Listan nuorisotiloista löydät nuorisoasiankeskuksen sivuilta osoitteesta:

http://www.ouka.fi/oulu/nuoret/nuorisotilat

Jos olet kiinnostunut pitämään pelin jossain nuorisotilassa, ota suoraan yhteyttä nuorisotilan työntekijöihin. Jos tilan varaaminen onnistuu, niin he kyllä ohjeistavat lopuissa käytännön asioissa. Kun otat yhteyttä nuorisotilaan niin kerro rehellisesti mitä varten olet tilaa pyytämässä. Huomioitavaa on, että tällä hetkellä nuorisotilojen tiloissa on kiellettyä yöpyä.

Koulut

Viime aikoina kouluja on nähty hyvin harvoin pelipaikkoina, mutta se ei suinkaan tarkoita etteikö niitä voisi käyttää. Paras tapa saada koulu pelikäyttöön on ottaa yhteyttä suoraan koululle ja kysyä käyttömahdollisuuksia.

2.2 Muut mahdolliset pelipaikat

Mahdollisia pelipaikkoja on lukuisia, tässä hieman listaa siitä mistä pelipaikkoja voi etsiä.

*OIEI:n foorumilta löytyy listausta hyväksi havaituista pelipaikoista

http://oiei.fi/forum/index.php?board=21.0

*Erilaiset muut foorumit esimerkiksi naimisiin.info ja saunatilat.fi

http://www.naimisiin.info/yhteiso/index.php/topic/97993-oulun-seutu/

http://www.saunatilat.fi/oulu/

*Partiokämpät ja mökit

*Voit pyytää apua myös muilta larp-seuroilta ja kysyä olisiko heillä tiedossa sopivaa pelipaikkaa tarpeisiisi.

*Larpin voit järjestää melkein missä vaan, vaikka omassa kodissasi tai asukastuvalla.

2.3 Majoitus

Monelleko hengelle pelipaikalta löytyy sänkyjä tai patjoja? Onko pelipaikka riittävän lämmin nukkumiseen? Pelaajien majoittaminen kannattaa miettiä etukäteen. Ota huomioon kaukaa tulevat pelaajat, etenkin jos peli kestää myöhään. Majoitukseksi riittää lattiatila, jos muistat ilmoittaa asiasta pelaajille niin, että nämä tajuavat ottaa makuupussit mukaan. Jos pelipaikalla yöpyminen ei ole mahdollista esim. hälytysjärjestelmien takia, voit kaikin mokomin majoittaaa kauempaa tulevia ihmisiä muiden pelaajien koteihin.

3. MAINOSTAMINEN

Mahtava peli tulossa ja pelipaikkakin jo varattuna. Nyt vain pitäisi saada se kaikkien larppaajien tietoisuuteen ja pelaajia täyttämään hahmojen paikkaa. Kuinka mainos sitten laaditaan ja missä sitä kannattaa jakaa?

3.1 Mainoksen laatiminen

Älä lupaa asioita joista et ole varma – jos aika ja paikka eivät ole selvillä, älä jätä sen varaan että suunnitelmasi menisivät nappiin. Mainosta tyyliin ”aika ja paikka selviävät myöhemmin” tai jätä mainostaminen myöhempään ajankohtaan.

Mainoksessa tulee mielellään ilmetä seuraavat asiat:

  1. pelin nimi
  2. pelin ajankohta ja paikka
  3. lyhyt kuvaus genrestä, teemasta, taustasta
  4. osallistumismaksu
  5. mahdollisesti sääntöjärjestelmä (NoRules yleensä), konfliktinmallinnus, pelin ikäraja, osallistujamäärä
  6. voit lisätä vapaata kuvausta jonkin verran
  7. kuinka peliin ilmoittaudutaan
  8. pelin kotisivujen osoite, jos on
  9. pelin Facebook-sivu, jos on
  10. yhteyshenkilö (etunimi ja sukunimi) sekä tämän puhelinnumero ja e-mail-osoite (pelin oma osoite käy myös). Mikäli haluat pelillesi @oiei.fi -loppuisen sähköpostiosoitteen, laita sähköpostia webmasterille osoitteeseen webmaster at oiei.fi

Jos jokin asia ei ole tiedossa, jätä se pois. Tämä on vain muistilista.

Vältä liian pitkää kuvaustekstiä – säästä se vaikka pelin omille www-sivuille. Pelin omat nettisivut voivat olla todella tehokkaat ja lisäävät uskottavuutta. Tarkastuta mainoksesi oikeinkirjoitus jollakin joka tietää jotain kieliopista. Voit kertoa myös kuuluuko pelimaksuun majoitus ja ruoka (ja mitä nämä tarkoittavat). Ilmoita myös pelin omat www-sivut, jos tällaiset on kyhätty.

Mallia pelimainoksista voit ottaa esimerkiksi OIEI:n foorumilta osioista “Menneet pelit” ja “Tulevat pelit”.

3.2 Missä mainostan?

On hyvä pyrkiä laatimaan yksi yleispätevä mainos, jonka voit laittaa useampaan eri paikkaan ilman suurempia muutoksia.

1. Laita mainos Oiein foorumille. Foorumilla saa mainostaa sekä Oiein että muiden tahojen järjestämiä larppeja ja tapahtumia, jotka saattavat kiinnostaa larppaajia. Jos etsit avustajia pelin järjestämiseen niin käytä osiota Pelijärjestämö.

Tämä osio on tarkoitettu OIEI:n tapahtumista ilmoittamiseen. Jos haluat mainostaa jonkun muun tahon järjestämää tapahtumaa, käytä osiota Muiden tahojen tapahtumia.

Lisäohjeita ilmoittautumislomakkeen laatimisesta ja pelaajarekisterin ylläpitämisestä löydät lisäohjeita täältä.

Voit myös liittää oman mainoksesi Oiein kalenteriin. Lisäämällä pelinne foorumin :iin päätyy mainoksenne myös Oiein etusivulle, kun ajankohta lähestyy.

Jokaisen valmiin aiheen lopusta löytyy . Tämä työkalu liittää mainoksenne kalenteritapahtumaksi. Helppoa!

2. Laita mainos Oiein sähköpostilistalle. Larp-lista on tarkoitettu koko Pohjois-Suomen peleistä tiedottamiseen. Kaikki ihmiset eivät jaksa/muista käydä etsimässä mielenkiintoisia pelejä kaikilta foorumeilta. Ei tarvitse olla Oiein jäsen voidakseen liittyä tai postittaa listalle.

Postittaaksesi viestin listalle, lähetä viesti osoitteeseen --> larp@oiei.fi Täältä voit itse liittyä listan tilaajaksi.

3. Laita mainos larp.fi:n larp-kalenteriin. Voit päivittää mainoksesi kalenteriin lähettämällä valmiin mainoksen minulle osoitteeseen firafury at gmail.com. Laita otsikoksi esimerkiksi ”Larp-kalenteriin”. Huomaa, että larp-kalenteriin menevät mainokset eivät saa olla liian pitkiä, joten tarvittaessa karsi tunnelmointi- ja kuvauspätkä pariin kappaleeseen. Voit katsoa mallia täältä.

4. Tee oma Facebook-sivu pelillesi, ja laita linkki Oiein Facebook-ryhmään. (https://www.facebook.com/groups/5758793509/)

5. Käytä muita foorumeita apunasi. Mainoksen voit käydä lisäämässä myös esimerkiksi Majatalo.orgin foorumille, Rovaniemen Liveroolipelaajien foorumille ja CRYO ry:n Facebook-sivulle.

6. Kerro kaverille ja vie mainos S-treffeille. Puskaradio on todella tehokas markkinoinnin väline ja toimii todella hyvin. Lisäksi voit tulostaa paperisia mainoksia ja viedä niitä S-treffeille tai jakaa esimerkiksi koulujen ilmoitustauluille uusien larppaajien toivossa.

3.4 Ilmoittautumisten vastaanottaminen

Ilmoittautumiset kannattaa vastaanottaa ilmoittautumislomakkeina – voit vastaanottaa ne sähköpostilla (ilmoittautuja kopioi lomakkeen sähköpostiinsa) tai paperiversioina tai molempina, ihan miten haluat. Lomakemalli löytyy OIEI:n nettisivuilta. Ilmoita jo mainoksessa jokin deadline, jota ennen ilmoittautumiset otetaan vastaan.

Älä ota ilmoittautumisia vastaan puhelimitse tai suullisesti mikäli sinulla ei ole mukana ilmoittautumislomakkeita tms. jotta saat varmasti kaikki osallistujan tiedot kerralla talteen. Myöskään Facebook -tapahtumassa “Menossa” ilmoittautuneita ei kannata laskea sitovaksi ilmoittautumiseksi.

Tee selkeä lista osallistujista esim. Excelillä. Älä hyväksy vajaita tietoja, vaan pyydä jokaiselta osallistujalta koko nimi ja yhteystiedot. Jos et tunne pelaajaa, ole erityisen tarkka yhteystietojen kanssa tai et tiedä kenen perään soitella kun pelaajien pitäisi olla paikalla ja ”Milla” ja joku ”Millan kaveri” puuttuvat.

Jos sinulla on mahdollisuus tehdä pelille nettisivut ja sinne ilmoittautumislomake, käytä ehdottomasti tilaisuus hyväksesi. Osallistujat voivat käydä täyttämässä sen milloin huvittaa ja ilmoittautumiset tulevat yhteen osoitteeseen samassa muodossa.  OIEI:n pelit voivat saada nettisivutilan omille peleilleen, lisäksi on olemassa monia ilmaisia nettisivupalveluita, joilla sivut voi myös halutessaan laatia.

Kun saat ilmoittautumisen

On hyvä tapa vastata lyhyesti ilmoittautumisviestiin. Esimerkiksi pelkkä lyhyt “Kiitos ilmoittautumisesta. Lisätietoja pelistä tulee ilmoittautumisajan päätyttyä” -viesti kertoo pelaajalle sen, että hänen viestinsä on tullut perille eikä ole hukkunut bittiavaruuteen.

Pelaajarekisteri

Henkilötietolain nojalla arkaluontoisen tiedon ja henkilötunnuksen kerääminen ja säilyttäminen on sallittua vain erityistapauksissa ellei henkilö, jolta tietoja kerätään, siihen nimenomaisesti suostu. Käytännössä suurin osa larppaajista on valmiita luovuttamaan pelinjohdolle tarkempia tietoja, mutta hallitus suosittelee pelinjohtoa harkitsemaan seuraavia toimenpiteitä:

1. Tietoturvariskien minimoimiseksi pelaajilta kysytään ja tallennetaan vain olennaisia tietoja. Näitä ovat OIEI:n kannalta syntymävuosi, kotipaikka ja se, onko pelaaja OIEI:n jäsen. Pelinjohtajan kannalta olennaisia ovat pelaajan nimi ja yhteystiedot. Lisäksi pelaajilta voidaan kysyä muita tarkentavia kysymyksiä esimerkiksi allergioihin ja pelimieltymyksiin liittyen. Näihin kysymyksiin vastaaminen on kuitenkin vapaaehtoista ja se täytyy ilmaista lomakkeessa. Esimerkiksi ilmoittautumislomakkeen voi jakaa ns. pakolliseen osioon (Nimi, syntymävuosi, puhelinnumero jne) ja vapaaehtoiseen osioon (erikoisruokavaliot, ensiaputaito ja hahmotoiveet jne). Lomakkeessa voi myös käyttää vaikkapa tähteä merkitsemään pakollisia kysymyksiä.

2. Pelaajarekisteri hävitetään kun sitä ei enää tarvita. Pelinjohtaja voi säilyttää yhteystiedot mahdollisia jatko-osia varten, mutta muilta osin tiedot on hävitettävä. Ennen hävittämistä on varmistettava, että yhdistyksen kannalta merkitykselliset tiedot on raportoitu asianmukaisesti. Kukaan ei tietenkään tule tutkimaan pelinjärjestäjien tietokoneita pelaajalistojen varalta, mutta tietoturvan takia vanhojen henkilörekisterien säilyttäminen ei ole suotavaa.

3. Pelaajan tietoja ei saa julkaista ilman pelaajan erillistä suostumusta. Tämä koskee esimerkiksi pelaajalistan julkaisemista pelin kotisivuilla. Julkaisemislupaa pyydettäessä on ilmoitettava, mitä tietoja aiotaan julkaista ja missä. Samalla kannattaa myös kysyä lupaa pelistä otettujen kuvien julkaisemiseksi internetissä.

3.5 Kummipelaaja

Alle 12-vuotiaalle tai ensimmäistä kertaa peliin tulevalle nimetään jo ilmoittautumisvaiheessa kummipelaaja. Kummipelaaja avustaa peliin valmistautumisessa, vastaa kysymyksiin ja kertoo oma-aloitteisesti larppaamisesta, tarvittavista varusteista yms. Kummius on vapaaehtoista ja kummiksi voi ilmoittautua peliin ilmoittautumisen yhteydessä. Kummille kannattaa antaa kummitettavan kanssa läheinen hahmo, jotta hän voi tarvittaessa auttaa myös pelin aikana eteen tulevissa tilanteissa ja helpottaa uuden pelaajan pelaamista. Kummikäytännöstä kannattaa ilmoittaa uudelle pelaajalle ilmoittautumisvaiheessa eli häneltä kysytään voidaanko hänen yhteystietonsa antaa kummille.


Kummipelaaja voi olla yhteydessä pelaajan vanhempiin, auttaa kyytien järjestelyissä sekä vaatteiden ja varusteiden hankinnassa. Alle 12-vuotiaan kummipelaaja on aina yhteydessä pelaajan vanhempiin ja varmistaa, että pelaajalla on kyyti sekä pelipaikalle että pelistä pois sovittuun aikaan. Kummipelaaja ilmoittaa mahdollisesti myös tulevista peleistä ja on eräänlainen linkki OIEI:hin

Lupalappu

Lähetä alle 15-vuotiaille osallistujille pelimateriaalin mukana lupalappu, jonka he palauttavat pelipaikalla ennen peliä huoltajan allekirjoituksella ja puhelinnumerolla varustettuna. Löydät lupalapun mallin OIEI:n nettisivuilta. Alle 15-vuotiaille lähetetään myös pelin säännöt. Lupalapun ja sääntöjen tarkoitus on ensisijaisesti tiedottaa vanhemmille mihin heidän lapsensa on osallistumassa.

4. BUDJETIN LAATIMINEN

Laadi budjetti hyvissä ajoin ennen peliä. Budjetin tulisi olla tehtynä viimeistään kuukausi ennen peliä, mutta mitä aiemmin sen parempi. Tarkista foorumilta tulevat hallituksen kokoukset tai lähetä sähköpostia hallitukselle (hallituslista@oiei.fi) Toimita budjetti hallitukselle tai pelivastaavalle viimeistään kolme päivää ennen hallituksen kokousta.Voit tuoda ehdotelman myös henkilökohtaisesti hallituksen kokoukseen.

Käytä budjetin laatimiseen OIEI:n nettisivuilta löytyvää budjettipohjaa (http://oiei.fi/index.php?page=lomakkeet).

Hallituksen hyväksyttyä budjetin voit tarvittaessa pyytää budjetista rahaa rahastonhoitajalta. Kaikki rahat tilitetään kuitteineen rahastonhoitajalle viimeistään kaksi viikkoa pelin jälkeen.

Menoihin lasketaan

  1. ruuat (sekä pelin aikana että ennen/jälkeen pelin osallistujille tarjotut)
  2. pelipaikan vuokra
  3. propit (pelipaikan proppaaminen yms.)
  4. järjestämisestä aiheutuneet matkankulut. Bensakulut maksetaan nykyisin käyttäen seuraavaa laskukaavaa: 0,20 euroa/kilometri. Kilometrit lasketaan lyhimmän mahdollisimman reitin mukaan (kuitti ei tarvitse toimittaa).
  5. työryhmän virkistyskulut (10€/hlö, kuittia ei tarvitse toimittaa).

Esimerkkibudjetti: Tulot - Menot = 0 e

Tulot:

Pelimaksut

40 X 6,5 e = 260 e

------------------------------

Yht 260 e

Menot:

Virkistyskulut 20 e
Ruokakulut 100 e
Bensakulut 20 e
Pelipaikan vuokra 170 e
Ostettavat propit 50 e

----------------------------------------------

Yht. 360 e

260 e (tulot)-360 e (menot)= -100e Oieiltä pyydettävä tuki -100 euroa.

Yleistä

OIEI:n nykyinen linja on, että pelit saavat mennä miinukselle. OIEI siis tukee pelien järjestämistä rahallisesti. OIEI:lla on valmis budjettilomake, joka on hyvä pohja budjetin miettimiseen. Lomake löytyy osoitteesta: http://oiei.fi/index.php?page=lomakkeet

OIEI:n rahastonhoitajan tavoittaa osoitteesta rahasto(at)oiei.fi.

Huomaa, että keväästä 2007 lähtien budjetin yhteydessä on ilmoitettava myös pelin turvallisuus-, siivous- ja jäsenvastaava, muuten sitä ei voi hyväksyä. Lisätietoa vastaavista löydät täältä: http://oiei.fi/foorumi/viewtopic.php?p=4113#4113

Huomaa kuiteista seuraavaa: kaikista kuluista on oltava kuitit, joista selviää ostopaikka ja mitä on ostettu. Samalla kuitilla ei saa olla muita ostoksia kuin peliin kuuluvia. Jos kuitteja ei jostain syystä ole (ostot ulkomaisista nettikaupoista, bensat tms.), niiden kirjoittamisesta voi sopia rahastonhoitajan kanssa. Pelkkä korttimaksukuitti ei ole riittävä tosite - pyydä tarvittaessa myyjää kirjoittamaan kuitti käsin.

Yhdistyksen rahoilla ostoksia tehdessä on kiellettyä käyttää HENKILÖKOHTAISIA BONUSKORTTEJA. Kaikki peliin liittyvät ostokset ovat “yhdistyksen rahoilla” tehtäviä ostoksia, vaikka pyytäisitkin rahat jälkikäteen.

Ennen kuin budjetoi suuria summia proppeihin, kannattaa varmistaa, ettei OIEI:llä jo ole kyseistä tavaraa. Tilanteen voit tarkistaa varastovastaavalta. (varasto@oiei.fi).  Peliin ostetut propit ovat lähtökohtaisesti OIEI:n omaisuutta ja menevät varastolle. Ilmoita varastovastaavalle uusista propeista, hän hyväksyy ne varastolle tai on hyväksymättä. Jos varastovastaava ei hyväksy joitakin proppeja varastoon, ne jäävät pelinjohtajan omaisuudeksi.

4.1 Pelimaksun laskeminen

Tee budjetti huolella niin pelimaksuun ei tule muutoksia missään vaiheessa. Laske pelimaksu pelaajien minimimäärän mukaan ikään kuin he kaikki osallistuisivat halvimmalla mahdollisella pelimaksulla – jätä pelivaraa.

Laske kaikki kulut yhteen ja jaa se pelaajien määrällä – saat pelimaksun.

Jos menoja on laskettu tulevaksi 360 euroa,  maksavia pelaajia (olet jättänyt keittiönakin ja NPC:t yms. pois laskuista) on 34 kappaletta, pelimaksu määräytyy seuraavalla. Pelimaksut lasketaan aina halvimman pelimaksuluokan mukaan, eli yleensä niin että oletetaan kaikkien osallistujien olevan OIEI:n jäseniä.

Yksinkertainen laskutoimitus 200 : 34 = n. 5,9

Pelimaksut voisivat olla siis esim. 6 e / OIEI:n jäsenet,  11 e / muut.

Alennukset

Lähestulkoon jokaisessa OIEI:n järjestämässä pelissä on jäsenmaksun suuruinen alennus OIEI:n jäsenille. Jokainen pelissä jäseneksi liittyvä saa heti alennuksen pelimaksusta.

Ota huomioon, että viime hetken peruutuksia voi olla, etkä välttämättä saa maksavaa pelaajaa tilalle

4.2 Hankintojen tekeminen

Tee ostokset ajoissa, älä pelipäivänä ellei se ole välttämätöntä jostain syystä (ostosten säilyminen tms.). Muista, että henkilökohtaisia bonuskortteja EI SAA käyttää ostoksia tehdessä.

Tukusta (Keskon tukku sijaitsee Äimärautiolla) saa ostettua edullisesti isoja määriä tarvikkeita (sekä ruokaa että mm. kertakäyttöastioita). Tukussa asioidaan pyytämällä toimistosta kertaostolupa. Kerro että olet OIEI ry:stä. Tee ostoksesi ja esitä kertaostolupa kassalla. Säilytä vaihtorahat ja saamasi kuitti erillään omista rahoistasi. Muista ottaa tarpeeksi muovipusseja ostoksiasi varten, otat kuitenkin liian vähän ja pussi ratkeaa pihalla ja kaikki ne kolme miljoonaa peliin ostamaasi mignon-munaa menevät rikki. Ota – mieluummin etukäteen - huomioon minkälaisella ajoneuvolla saat kuljetettua ostoksesi.

Käy OIEI:n varastossa ennen kuin ostat suojalaseja, ilmastointiteippiä, pöytäliinoja, kynttilöitä tai ylipäätään mitään, mitä varastossa saattaa olla. Varastolistan näet osoitteesta:

http://oiei.fi/index.php?page=varasto ->varastolista

Tee ostoslista. Älä tee heräteostoksia. Pysy budjetissa. Seuraa ostoksien summaa esimerkiksi puhelimen taskulaskumilla pysyäksesi budjetissa paremmin. Säilytä kuitit kaikista ostamistasi tarvikkeista. Jos mahdollista, osta mahdollisimman suuri osa tarvikkeista yhdestä paikasta. Tämä helpottaa yhdistyksen kirjanpitoa.

5. KIRJOITTAMISEN AIKATAULUTUS JA KOMMUNIKOINTI PELAAJIEN KANSSA

Jokaisella pelinjohtajalla on varmasti oma tapansa hahmojen ja muun materiaalin kirjoittamiseksi eikä tämän oppaan ole tarkoituksena syöttää kenellekään mitään tiettyjä käytäntöjä vaan lähinnä esitellä muutamia vastauksia yleisimpiin kysymyksiin, joita aloitteleva pelinjohtaja saattaa kohdata.

Jos peliä on järjestämässä monta pelinjohtajaa, sopikaa tiedotuskäytännöistä yhdessä. Kuka lähettää materiaalin pelaajille ja milloin materiaalit lähetetään. Kehen pelaajat voivat olla yhteydessä jos materiaalista herää kysymyksiä ja niin edelleen.

Kuinka aikataulutan kirjottamisen?

Kirjoittamisprosessi olisi hyvä aloittaa niin pian kuin mahdollista. Ota huomioon muukin elämä kirjoittamisen ohessa, äläkä luota siihen, että sinulla on aikaa juuri sillä toiseksi viimeisellä viikolla jonne olit suunnitellut viikon mittaisen kirjoitusmaratonin. Niin sanottu kirjoittajan sulku eli “writers block” voi myös iskeä, jonka takia peliä on hyvä kirjoittaa vähitellen eteenpäin. Sulkutilasta huolimatta pyri kirjoittamaan edes jotain, voithan aina myöhemmin palata takaisin aikaisemmin kirjoittamasi tekstin pariin ja kirjoittaa sen uudestaan.

Milloin hahmot pitäisi lähettää pelaajille?

Mitä pikemmin sitä parempi, viimeistään kahta viikkoa ennen peliä. Pelaajat usein haluavat oikeasti tutustua hahmoonsa jo hieman ennakkoon, etsiä mahdolliset pelaajakontaktit ja jutella heidän kanssaan etukäteen tai miettiä hahmon maneereja. Kukaan ei tule valittamaan sinulle siitä, että hahmo tuli liian aikaisin, mutta saat ihan varmasti kuulla kunniasi, jos hahmojen lähettäminen jää viimeiselle viikolle.

Jos hahmojen lähetys myöhästyy mitä teen ja milloin maksetaan?

Jos hahmot ovat myöhässä ja tiedät sen itsekin, niin pyri kertomaan siitä rehellisesti pelaajille. Älä lupaile, että hahmot tulevat “ihan kohta” tai “huomenna”, jos tiedät jo valmiiksi että todennäköisimmin hahmot tulevat vasta kolmen päivän päästä. Hyväksi havaittu tapa on myös lähettää pelaajille mahdollisimman hyvissä ajoin jonkinlaiset lyhytkuvaukset hahmostaan. Lyhytkuvaukset ovat yleensä muutamien rivien mittaisia kuvauksia siitä kuka hahmo on, mikä hänen asemansa on ja mitkä ovat hänen tärkeimmät määrittävät tekijänsä. Suuria salaisuuksia tai juonia ei lyhytkuvauksen tarvitse vielä sisältää.

Mitä tietoa pelaajaat tarvitsevat?

Samalla kun lähetät maailmankuvauksen, pelin säännöt, mahdollisen ryhmäkuvauksen ja hahmon, kannattaa laittaa mukaan myös kirje, jossa kerrotaan pelin aikataulusta, ajo-ohjeet, ruokailu- ja majoittumismahdollisuuksista. Muista mainita selvästi mistä numerosta ja/tai sähköpostiosoitteesta voi kysellä lisätietoja hahmosta tai muusta peliin liittyvästä.

Muistuta pelaajia ottamaan mukaan tarvittavat makuupussi, suojalasit tms. Kerro pelipaikan varustetasosta. Ilmoita onko pelipaikan läheisyydessä kauppaa, josta voisi ennen tai jälkeen pelin käydä ostamassa eväitä. Ota huomioon tämä aikatauluttaessasi pelipäivää, jotta peli ei viivästy pelaajien ostosreissujen takia. Jos kauppaa ei ole läheisyydessä, muistuta pelaajia ottamaan riittävästi omaa evästä ellet aio tarjota pelaajille iltapalaa tms. pelibudjetista.

Pelimateriaalin voit jakaa pelaajille valitsemallasi tavalla sähköpostitse, postitse tai S-treffeillä. Onpa hahmoja lähetetty tekstiviesteinäkin. Merkitse ylös kenelle olet lähettänyt pelimateriaalin. Jos lähetät materiaalia postitse, kannattaa miettiä ajoissa missä materiaalin printtaat. Jos peli on iso ja sivuja pelimateriaalissa monta, voi paperia ja mustetta kulua enemmän kuin uskoisikaan. Hyvä keino on printata koko materiaali kansioon siltä varalta että joku unohtaa hahmonsa tai maailmankuvauksensa kotiin. Maailmankuvauksia kannattaa printata useampikin kappale.

Jos mahdollista, kasaa kaikki tarvittava materiaali paketiksi ja lähetä se kerralla. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin pari viikkoa ennen peliä sähköpostiin tippuvat erilliset muistutukset milloin mistäkin asiasta. Etenkin uusille pelaajille on helppoa sisäistää asiat, kun ne ovat kaikki yhdessä nivaskassa. Voi myös olla että yksittäiset sähköpostiviestit hukkuvat viestitulvaan ja jäävät huomioimatta.

6. RUOKA PELISSÄ

Suunnittele, miten aiot laumasi ruokkia. Jos peli on pitkä eikä kauppaa ole lähimaillakaan, on parasta järjestää jonkinlainen ruokailu joko pelin aikana tai ennen tai jälkeen pelin. Ota huomioon erityisruokavaliot. Erityisruokavaliot kannattaa kysyä jo ilmoittautumisvaiheessa. Tämän muistamista helpottaa valmiin ilmoittautumislomakkeen käyttäminen.

Mieti, miten aiot ruuan valmistaa. Selvitä pelipaikan keittiön taso (jääkaappi, mikro, liesi, uuni, tiskikone) jos aiot valmistaa ruuan paikan päällä. Selvitä, onko paikassa astioita vai joudutko kuskaamaan esim. kertakäyttöastiat (huom: lisää budjettiin.) Ilmoita näistä asioista pelaajille, jotta he osaavat halutessaan ottaa mukaan sopivia eväitä

6.1 Yleistä

Panosta ruuan laatuun. Pitkässä pelissä tarjottu huono ruoka tekee monta ihmistä vihaiseksi. Nälkäisenä ei jaksa pelata ja vaikka peli olisi muuten hyvin toteutettu, siitä voi jäädä huono muisto monelle. Jotain pientä, esim. leipää, voi olla tarjolla koko ajan. Larppaaminen kuluttaa yllättävän paljon energiaa.

Ruoka luo myös pelin tunnelmaa ja toisinaan kannattaa uhrata myös muutama ajatus sille, että peli olisi maailmaan ja tunnelmaan sopivaa. Vankileirillä tuskin herkutellaan juhlapöydän antimilla ja juhlapäivällinen voi tuntua hieman köykäiseltä jos tarjolla onkin vain hernekeittoa.

6.2 Ruokalajit

Erilaiset keitot ovat halpa ja helppo vaihtoehto. Voit ostaa tuoreita vihanneksia ja valmistaa niistä kasviskeiton, joka sopii niin laktoosi-intolerantikoille ja useimmille muille allergisille kuin myös kasvissyöjille.

Voit tehdä mitä ruokaa ikinä keksit oman mielikuvituksesi ja budjettisi rajoissa.

6.3 Ruoan hankinta

Joihinkin peleihin on saatu esim. leipää ja karkkia lahjoituksina kaupoilta. Kysyminen ei maksa mitään. Jos aiot ruveta sponsorinhankintaan, merkitse tämä aikatauluusi. Isoissa kaupoissa omistaja ei välttämättä ole aina paikalla ja esim. leipomoissa myymättä jääneet leivät pakataan usein tiettynä päivänä. Peliä edeltävänä päivänä on jo liian myöhäistä lähteä asioimaan.

Isot määrät eli perhepakkaukset ovat halvempia tukussa. Pienemmät määrät saa halvimmalla marketista. Pieniä erillisiä ostoja lähikaupoista kannattaa välttää. Mieti missä vaiheessa ruuat kannattaa ostaa, etteivät ne ehdi pilaantua. Mieti myös säilytys. Joissakin pelipaikoissa on melko rajalliset säilytystilat tarvikkeille, jotka pitäisi säilyttää kylmässä

6.4 Keittiöpakki ja apua ruuan suunnitteluun

OIEI:llä on käytössään keittiöpakki, joka sisältää käteviä keittiövälineitä. Erityisen kätevä keittiöpakki on erityisesti silloin kun olet menossa ennalta tuntemattomaan pelipaikkaan, jonka varustelutaso on sinulle epäselvä. Keittiöpakin käyttöohjeet, hyödyllisiä reseptejä sekä vinkkejä keittiönakeille ja siivousvastaavalle löydät Oiein Ohjeita keittiömamselleille -tiedostosta.

6.5 Erilaiset ruokapropit

Huume ja lääkepropit

Jos pelimaailmassa on huumediilereitä tai peli sijoittuu sairaalaan tms. on syytä hankkia sopivat propit erilaisille huumeille ja lääkkeille. Hyviä ovat erilaiset pastillit, esim. ranskanpastillit tai Lontoon-rakeet. Käytä hyväksesi Anttilan/Makuunin/jne. irtokarkkivalikoimia. Voit käyttää vehnäjauhoja tehdäksesi salkkuun sopivat huumepakkaukset, mutta mitään irrallaan kulkevia pussukoita ei kannata käyttää, jos et ole valmis siivoamaan.

Juomapropit

Hyväksi havaittu juoma peleissä, jotka sijoittuvat baariin, on päärynämehu (esim. Mehukatti).

Äksympinä juomina voit käyttää sitruunamehua (ota huomioon allergiat). Fantasiapelissä voit käyttää sekamehua (tiiviste, esim. Mehukatti) tai kotikaljaa (lantrattuna enemmän ja halvemmalla).

Alkoholia voi halutessaan propata myös niin sanotuilla alkoholiesansseilla. Hieman kalliimpi ratkaisu, mutta maultaan lähempänä alkoholia kuin mehukatti.

7. PELIVIIKONLOPUN AIKATAULUTUS

Peliviikonlopun aikataulutus ei ole rakettitiedettä, vaikka siinä tulee ottaa useita liikkuvia asioita huomioon. Aikaisemmin pelejä järjestämättömästä voi tuntua, että pelipaikalle saapumisen ja pelin aloittamisen välissä on mystinen aikapoimu, jolloin tapahtuu jotain kriittistä ja sitten peli alkaa.

Tärkeintä on kuitenkin muistaa suunnitella viikonlopun aikataulut hyvin ja jättää niihin joustoa. Älä aiheuta itsellesi jo etukäteisstressiä suunnittelemalla täysin epärealistiset aikataulut, joissa pysyminen on tuomittu tuhoon jo ennen kuin koko tapahtuma edes alkaa.

Mieti monelta haluat olla itse pelipaikalla. Jos vain mahdollista hoida varastolla ja kaupassa käynti aikaisempana päivänä. Mieti riittääkö autossa tilaa yhdelle reissulle vai pitääkö tuoda erikseen kauppatavarat sekä propit. Pelkkä kaupassa käynti voi pahimmillaan viedä 2 tuntia ja varastolla käyntikin vie usein vähintään 1 tunnin. Koita hoitaa mahdollisimman monta asiaa samalla kertaa niin, että edestakaisin ajelua ei tulisi. Jos unohdat ostaa kaupasta maidon, niin sen sijaan että lähtisit itse hakemaan sitä voit pyytää jotain tuttua pelaajaa tuomaan sen tullessaan.

Mieti moneksi haluat pelaajat pelipaikalle. Tähän vaikuttavat useammatkin seikat. Useimmiten pelaajat haluavat proppautua vasta pelipaikalla, joten sille on varattava aikaa. Lisäksi pelaajien keskinäiselle tutustumiselle ja yleiselle toiminnalle voi varata aikaa. Tärkeintä on muistaa varata aikaa henkilökohtaisille pelaajabriiffeille. Jos aiot briiffata kaikki pelaajat vasta pelipaikalla niin aikaa kuluu tähän helpostikin useita tunteja. Erittäin suositeltavaa on, että henkilökohtaiset briiffit hoidetaan jo ennen varsinaista peliviikonloppua esimerkiksi S-treffeillä tai sähköpostitse tai chatissa. Tämä säästää huomattavia määriä pelinjohtajan aikaa peliviikonloppuna.

Ennen peliä tapahtuu muun muassa seuraavanlaisia asioita. Tarkempaa lisäinformaatiota eri kohdista seuraa vielä oppaan myöhemmässä vaiheessa.

Pelipaikan proppaaminen

Riippuen proppaamisen tarpeesta ja proppaamiseen osallistuvasta henkilömäärästä voi kestää tunnista jopa kuuteen tuntiin. Hyvä aloittaa jo edellisenä päivänä.

Pelaajien proppaaminen

Yleensä pelaajat osaavat hoitaa itse itsensä proppaamisen, mutta sille on hyvä varata aikaa ainakin tunti.

Henkilö- tai ryhmäkohtaiset brieffit

Kuten aikaisemmin mainittiin niin henkilökohtaiset briiffit on hyvä hoitaa jo ennen varsinaista peliviikonloppua. Kaikkien pelaajien kohdalla tämä ei kuitenkaan välttämättä ole mahdollista, joten riippuen siitä kuinka moni pelaaja tarvitsee brieffata on näille hyvä varata aikaa muutamia tunteja. Ryhmäbrieffit ovat pelin sisäisten pelaajaryhmien tapaamisia ja heidän ryhmän sisäisten asioiden läpikäymistä. Pelaajia voi kehottaa etsimään omat viiteryhmänsä myös omatoimisesti ja keskustelemaan keskenään yhteisistä asioistaan. Ongelmatilanteissa he voivat kääntyä pelinjohdon puoleen.

Yhteinen alkubrieffi

Pelirahan tms. jakaminen

Jos pelissä käytetään pelimaailman sisäistä rahaa, on se hyvä jakaa esimerkiksi välittömästi alkubrieffin jälkeen. Mieti valmiiksi kuinka paljon rahaa kukin pelaaja tarvitsee.

Pelimaksujen kerääminen

Jos pelimaksuja ei ole vielä kerätty, niin se olisi hyvä tehdä viimeistään ennen pelin alkamista.

Muuta, mitä?

Aika usein pelinjohto ei varaa riittävästi aikaa tähän kaikkeen. Mitä tarkempi aikataulu sitä todennäköisemmin tulet olemaan siitä myöhässä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kannattaa pelipaikalla löysäillä tai odotella että asiat järjestyvät itsekseen.  Kannattaa muistaa laittaa aikatauluihin jonkin verran löysää, mutta loputtomiin ei kannata venyttää. Muista myös, että monia asioita voi tehdä päällekkäin. Esimerkiksi apurit voivat propata pelipaikkaa sillä välin kun pelinjohtaja itse pitää pelaajabrieffeja. Huomioi myös, että pelinjohdonkin pitää syödä joskus.

Kannattaa ilmoittaa pelaajille aika, jolloin pelipaikalla pitää olla. Sinun ei tarvitse ilmoittaa aikaa, jolloin peli varsinaisesti alkaa. Muuten pelaajat saattavat ajatella, että riittää jos he ovat paikalla juuri ennen pelin alkua. Tämä puolestaan venyttää paikalla olevien aikatauluja, kun yhteisbriiffiä joudutaan siirtämään.

Joskus peli voi alkaa siitä kun pelaajat saapuvat pelipaikalle, eli pelaajat ovat hahmoihinsa eläytyneinä heti kun astuvat ovesta sisään. Tällöin kaikki nämä luetetellut etukäteisvalmistelut kuten pelimaksujen kerääminen ja  alkubrieffin pitäminen pitää hoitaa ennen pelipaikalle saapumista esimerkiksi jonkun kotona.

8. LOGISTIIKKA

Selvitä kulkuyhteydet eli miten pelaajat pääsevät tulemaan pelipaikalle. Jos peli on pieni, voit yrittää organisoida kimppakyytejä osallistujien kesken eli ottaa selvää kenellä on vapaita paikkoja autossa ja kuka niitä tarvitsee ja ohjailla ihmisiä toistensa luo. Yleensä on kuitenkin pelaajien vastuulla hankkia kyytinsä pelipaikalle. Älä lähde itse pelipäivänä ajamaan edestakaisin saadaksesi pelaajat paikalle, sinulla on muutenkin riittävästi tekemistä.

Jos pelaajia tulee mahdollisesti kauempaa, pidä huoli että he pääsevät pelipaikalle esimerkiksi lentokentältä tai juna-asemalta. Hanki jostain ajo-ohjeet (ajo-ohjeet Koppanan ja Sanginjoen leirikeskuksiin löytyvät NAKin nettisivuilta), jotka välität pelaajille pelimateriaalin yhteydessä. Karttakin voi olla kätevä opaste.

Pelinjohdon ABC Osa 2

 

Previous page: OIEI ry:n säännöt Next page: Pelinjohdon ABC, osa 2